Az elmúlt lassan két hónapban - többek között- ismét beleástam magam a "játéktörténelembe". Előkerült pl. a BSP fileformátum, bezier felületek, Quake 3 engine renderelése, de ezekről bővebben egy demóval együtt szeretnék beszámolni. Mindezek közben találtam egy érdekességet a Star Trek Voyager: Elite Force nevű játékban használt modellek között.
Az közismert, hogy a játékot Q3 engine hajtja, amely animált modelljeinél vertex morphot használ és .md3 a kiterjesztése. Ebben a játékban azonban feltűnik egy .mdr formátum is a játékosok modelljeivel kapcsolatban. Korabeli újságokból kiderül, hogy a játék már nem / nemcsak - az akkoriban elavultnak számító - vertex morphot használja, hanem csontanimációt is!
A titok nyitja magában a .mdr formátumban rejlik. A formátum neve a .mdl, .md2, .md3 elnevezési mintát követi ahol az "r" nagy valószínűséggel a Raven software-t takarja. Az eredete pedig a következő:
az id tech javában dolgozott egy saját csontanimált formátumon, amely meglepően .md4 névre hallgat, de azt sosem fejezték be (helyette jött az Doom 3 engine a maga .md5 formátumával - érdekes azonban, hogy a .md4 kódjának részletei feltűnnek a Ghoul2 formátumában). A befejezést helyettük elvégezte a már említett Raven software így az eredmény két, egymásra nagyon hasonlító, de egymással nem kompatibilis formátum lett, melyek gyakorlatilag el is tűntek a süllyesztőben.
És hogy mit is tud .mdr?
Annyiban emlékeztet az általános csontanimációra, hogy a vertexekhez súlyok és csontok vannak rendelve ellenben a formátum nem teszi lehetővé sem a csontok hierarchiájának tárolását sem bármiféle csontvázat.
Az animációs adatok már az előre kiszámolt animációkat tárolják vagyis nem csontok lokális helyzetének animációját.
Tehát olyasmi, mint egy vertex morph ahol a morpholást interpoláció helyett "kicsivel bonyolultabban" kell megoldani. Számomra ez a megoldás két ponton tűnik előnyösnek:
- kevesebb helyet használ fel hiszen nem a vertexeket kell (animációs) kulcsonként tárolni
- animációs blendelés
Felmerült bennem, hogy támogassam ezt a formátumot hiszen nem egy bonyolult esetről van szó azonban
- tudomásom szerint csak ez az egy játék használja
- a modellek durván low poly-k elvégre 15 éves lassan a játék
- kevés animációs klip van.
Szóval bármennyire szeretnék Hétkilenceddel borgokat pirítani esetleg egy Star Wars vs Star Trek meccset szervezni úgy látom nem éri meg.