Az elmúlt hetekben megpróbálkoztam ezzel az igen ígéretes technikával. A lényege röviden a következő.
Adott két különböző, de nagyjából hasonló csontváz. Konkrétan eltérő a csontok száma, a csontok helyzete azonban a felépítés hasonló, mint pl. két emberi mocap csontváz esetében.
Az egymásnak funkcionálisan megfelelő csontok összerendelése után kiszámítható csontonként egy járulékos transzformáció, amely az egyik csontvázon végrehajtott mozgást képes átvinni a másik csontvázra.
Sajnálatos módon túlzottan sok információt nem találtam róla pedig néhány engine tartalmazza ezt a feature-t ill. a 3D modellező programokban is megtalálható.
...és hogy miért ígéretes a motion retarget?
A csontvázas animációhoz három dolog szükséges:
- egy virtuális csontvázra
- egy, a csontváznak megfelelően elkészített modellre
- animációkra.
Ezek közül az első kettőt elég egyszer elkészíteni utána tetszőleges animációt készíthetünk hozzá. Azonban az animáció készítése nem egyszerű feladat. Ráadásul ha saját mocap animációt szeretnénk használni - akár előre felvettet akár realtime - akkor annak a csontváza nagy eséllyel nem fog megegyezni az adott modellhez tartozó csontvázzal. A motion retarget ezt a különbözőséget hidalja át.
Eme technika nehézsége abból fakad, hogy egymásnak megfeleltessük a funkcionálisan azonos csontokat - ez az a lépés ami jócskán megnehezíti az automatizálást.
Megjegyzés:
Mocap animációk elterjedt formátuma a BVH. Rengeteg ingyenesen elérhető és jó minőségű csomag található neten. Ezek felhasználásához legtöbbször elengedhetetlen a motion retarget használata.