GL_EXT_static_vertex_array és GL_EXT_compiled_vertex_array
Ez a két extension a szinte teljesen megegyező leírásukat tekintve nagyon nagy valószínűséggel ugyanaz annyi különbséggel, hogy az előbbit a registry az others csoportban jelöli meg vagyis gyaníthatóan nem került be sohasem driverbe (még sorszámot sem kapott) míg a másik még ma is megtalálható az extension listákban. Az egyik 1997 míg az utóbbi 1996 évjárattal szerepel a registry-ben.
Működésük:
A két találóan elnevezett függvény (lock és unlock) jól mutatja az extension elvét. Ha kiadjuk a lock parancsot akkor ezzel a függvénnyel megadott vertex tartományba eső, az éppen engedélyezett vertex array-okat nem módosíthatónak tekinti az OpenGL (a másik extension leírása mindössze egy bizonyos compile-t említ ezekre az adatokra). Értelemszerűen ezt az állapotot az unlock paranccsal lehet felfüggeszteni.
Hogy ez valójában milyen optimalizációt jelent nem igazán lehet tudni, mert még nem észleltem teljesítmény változást a használatakor.